Za chvilku nás začnou v automobilech chránit také externí airbagy Bezpečnosti není nikdy dost

05.12.2018 14:00 / od Michal Šrajer
/Photos/htc_u12_plus_foto__40_.jpg
  • Již brzy bychom mohli najít v našich autech také externí airbagy v bocích automobilů
  • Ty mají podle interního testování snížit riziko vážného poranění až o 40 %
  • Jedná se přitom o stejnou technologii jakou najdete v interiérech, jen bylo nutno zajistit, aby se airbagy napustily ještě před srážkou

Jak fungují v automobilech airbagy asi už všichni víte. Když do vašeho auta vrazí jiné, tak se na vás vyvalí rychle v podstatě nafukovací polštář, který vás ochrání před tvrdým nárazem. Velice obrazně řečeno. Německá společnost ZF si ovšem řekla, proč by nemohly podobné airbagy chránit také zevnějšek auta.  

Pro začátek jsou tyto experimentální externí airbagy umístěny pouze po bocích vozidla, takže chrání čistě před přímým nárazy do dveří. Jde přitom doslova o stejnou technologii, která nás chrání uvnitř auta. Použity jsou stejné materiály i stejné součásti, které napouštějí do polštářů vzduch. Externí airbagy jsou však až třikrát větší než ty největší boční airbagy uvnitř. V interních testech se přitom nový typ airbagů již velice osvědčil a v průměru snižuje závažnost zranění pasažéru o 40 %

Samozřejmě však vyvstává u externích airbagů úplně nový problém. Interní airbagy se naplní na základně tlaku, který na auto zapůsobí během nárazu. Pokud by se však napustily externí airbagy až po samotném nárazu, tak už jsou pochopitelně k ničemu. Bylo tedy nutné zajistit, aby se airbagy napustily vždy těsně před nárazem, ale aby se zároveň nespustily, když do auta třeba někdo jenom ťukne dveřmi na parkovišti.  

Proto je nutný k fungování nových airbagy také hardware čítající nespočet senzorů, radarů, lidarů a kamer. To všechno poté pojí také vlastní software, díky čemuž celá soustava bezpečně určí hrozící srážku a napustí airbagy během pouhých 100 milisekund (tedy 0,1 sekundy) ještě před nárazem. Celý systém je přitom možná ještě komplikovanější, než se může zdát, jelikož musí být určeno spolehlivě místo i směr srážky. To, aby se zbytečně při každém ťuknutí zezadu nenapustily hned všechny airbagy kolem celého auta.  

Externí testování u ostatních společností a automobilek prý započne již příští rok. Poté si bude možné koupit licenci na technologii a výrobci mohou začít montovat novou bezpečnostní techniku do svých vozů. Jen budou muset najít místo pro nemalé množství nového hardwaru a zakomponovat jej do karoserie. A aby to nebylo málo futuristické, tak chce prý společnost ZF posílat součástky na své airbagy pomocí dronů


Diskuze k produktu...Zobrazit vše

0 komentářů

Systémové upozornění

UŽIVATELSKÉ JMÉNO

Popis: You are only allowed to change your username once every 90 days. A record of your username change will be displayed in your public profile, but your old username will not be displayed.

Chyba formuláře

UŽIVATELSKÉ JMÉNO

Tato položka byla zadána chybně. Prosíme o kontrolu správnosti zadání.

V případě opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.

Úspěšně provedeno

FORMULÁŘ

Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.

Informace

FORMULÁŘ

Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.

Nějaká informace

NÁZEV PROBLÉMU

Stojíte před rozhodnutím, jestli si zvolíte ANO pro pokračování a nebo NE pro zrušení operace. Co si vyberete?

Problém s přihlášením

UŽIVATELSKÉ JMÉNO / EMAIL

Zadaný email není ve správném tvaru.


Prosíme o kontrolu správnosti zadání. V případě opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.