Evropská komise nařkla Google s porušení antimonopolních pravidel v oblasti online reklamy, v níž má společnosti dlouhodobě drtivou dominanci.
Google prý minimálně od roku 2014 zneužívá svého dominantního postavení tím, že zvýhodňuje své vlastní služby na své burze reklam při výběru reklam.
Toto oficiální vyjádření je výsledkem dvouletého vyšetřování a pokud bude Google skutečně usvědčen z porušení pravidel, tak by mohl muset prodat část reklamní divize, tedy té zdaleka nejvýdělečnější části společnosti.
Google je známý širokým spektrem produktů, ať už hardwarem nebo softwarem. Předně je to však reklamní společnost. Online reklamy tvoří pravidelně většiny příjmů společnosti, a právě díky nim tak rychle narostla. Postavení Googlu na tomto poli se však v průběhu let dostalo do tak dominantní pozice, že mnozí společnost označují jako reklamní monopol a různé regulační orgány měly v minulosti s Googlem v tomto ohledu problém. To nejhorší však může teprve přijít.
Nyní se ostře pouští to reklamní dominance amerického obra zase jednou EU, podle jejíž komise Google porušil antimonopolní pravidla. Evropská komise tvrdí, že Google upřednostňuje „služby své vlastní zobrazovací reklamní technologie na úkor konkurenčních poskytovatelů reklamních technologií, inzerentů a online vydavatelů“. Toho je Google schopen, protože vlastní firmy ve všech relevantních oblastech reklamního prostoru. Společnost provozuje reklamní servery pro majitele stránek, nabízí nástroje pro nákup reklam a propojuje tyto dvě oblasti se svým AdX.
Vyšetřování, jež započalo již před dvěma lety, uvádí, že Google minimálně od roku 2014 zneužívá svého dominantního postavení tím, že zvýhodňuje své vlastní služby na své burze reklam při výběru reklam, které se mají zobrazovat na webových stránkách vydavatelů či při zadávání nabídek jménem inzerentů. „Naše předběžná obava je, že Google mohl využívat své postavení na trhu k upřednostnění svých vlastních zprostředkovatelských služeb,“ řekla Margrethe Vestagerová, evropská komisařka pro hospodářskou soutěž. „Nejen, že to mohlo poškodit konkurenty Googlu, ale také zájmy vydavatelů a zároveň zvýšit náklady inzerentů. Pokud se to vše potvrdí, budou praktiky společnosti Google podle našich pravidel hospodářské soutěže nezákonné.“
Evropská komise se domnívá, že jde o zásadní problém ve způsobu, jakým je nastaven reklamní byznys Googlu, takže změna chování společnosti je nepravděpodobná. Místo toho EU navrhuje, aby společnost prodávala své nástroje pro prodej reklamy a ponechala tuto část trhu otevřenou konkurentům.
Google přitom pochopitelně již od počátku tohoto vyšetřování protestuje a jinak tomu není ani tentokrát, když se ohradil viceprezident společnosti Google pro globální reklamy Dan Taylor: „Šetření Komise se zaměřuje na úzký aspekt našeho reklamního podnikání, to není nic nového. Nesouhlasíme s názorem komise." Evropská komise nyní čeká na detailní odpověď Google a následné by mohlo vyšetřování pokračovat ještě několik měsíců nebo dokonce let, dokud se zkrátka nedojde nějakého definitivního závěru. Možná nás tedy zase jednou čeká velice dlouhá, ale zároveň důležitá tahanice mezi EU a Googlem.
Popis:You are only allowed to change your username once every 90 days. A record
of your username change will be displayed in your public profile, but your old
username will not be displayed.
Chyba formuláře
UŽIVATELSKÉ JMÉNO
Tato položka byla zadána chybně. Prosíme o kontrolu správnosti zadání.
V případě
opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.
Úspěšně provedeno
FORMULÁŘ
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Informace
FORMULÁŘ
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Nějaká informace
NÁZEV PROBLÉMU
Stojíte před rozhodnutím, jestli si zvolíte ANO pro pokračování a nebo NE pro zrušení operace. Co si vyberete?
Problém s přihlášením
UŽIVATELSKÉ JMÉNO / EMAIL
Zadaný email není ve správném tvaru.
Prosíme o kontrolu správnosti zadání. V případě opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.
Nastavení cookies: Aby web fungoval, tak jak ho znáte
Aby naše webové stránky fungovaly správně, našli jste na nich, co hledáte, ušetřili spoustu času a nezobrazovaly se vám věci, které Vás nezajímají, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se ukládají ve vašem prohlížeči.
Využijte pohodlné přihlášení facebookem bez nutnosti cokoli vyplňovat nebo se registrujte emailem. S uživatelským účtem si můžete zvolit jaké novinky si přejete od nás dostávat nebo třeba pod články diskutovat s ostatními uživateli.