Recenze Epson EF-100W/B: Vyplatí se projektor namísto televize?

• Solidní zvuk
  • Lze promítat už na jeden metr od zdi
  • Nízké HD Ready rozlišení
  • Svítivost není nejlepší
  • 24 tisíc korun není málo

Recenze produktu...

Dokáže projektor nahradit televizi? To je otázka, kterou jsem si položil, když se mi dostala do ruky krabice s projektorem Epson EF-100. Jde o projektor vyšší třídy za nějakých 24 tisíc korun, a tak jsem měl vcelku vysoká očekávání. Ale je otázkou, dokázal tenhle kousek ta očekávání naplnit?

Hezky na rovinu, nikdy jsem doma projektor pořádně nepoužíval, a tak jsem se na tenhle test dost těšil. Neberte to však úplně jako směrodatnou recenzi. Spíše jen jako moje zkušenosti z používání projektoru. Budeme se tu bavit také o výhodách a nevýhodách projektorů obecně a pro koho dávají podle mě smysl. Předně si ale projdeme základní údaje mnou testovaného stroje od Epsonu.

EF-100 se stal nejmenším 3LCD laserovým projektorem na světěEF-100 se stal po svém představení nejmenším 3LCD laserovým projektorem na světě. Díky laseru je obraz hezčí, ale hlavně je lepší životnost světel až 10 let a nevyžadují prakticky žádnou údržbu. Tenhle kousek pak váží 2,7 kilogramů, má slušnou svítivost 2000 lumenů, dynamický kontrast 2 500 000:1 a velikost obrazu může být mezi 30 až 150 palci v poměru 16:10, což nám dává téměř 4 metry.

Nechybí nutný HDMI konektor, microUSB pro napájení třeba Chromecastu, je tu 3,5mm jack pro sluchátka nebo Bluetooth. To všechno zabaleno v kvalitně zpracovaném těle, které je potažené umělou kůží, vážně paráda, a najdeme na něm i základní ovládání. Ale ovladačem je procházet české a velice přehledné menu samozřejmě snazší. Ostatně musím fakt pochválit meníčka a hlavně ovladač, je maličký, ale je tam vše, co potřebuje k ovládání hned na dosah. Někdo tady skutečně přemýšlel, aby se vše pohodlně a snadno ovládalo.

Oceňuji rovněž vysunovací nožičku, kterou lze projektor nastavit pod větší úhel a ani po celém dni sledování nebyl stroj nikde nijak zvlášť horký a hučel pořad stejně. Jen takovým šumem jako od notebooku během. Můj PlayStation 4 dokáže řvát mnohonásobně hlasitěji. Obraz je navíc díky té slušné svítivosti i za dne dost dobře čitelný. Stačilo jen zatáhnout žaluzie a už jsem vše hezky viděl.

Nebylo to samozřejmě jako večer ve tmě, to vypadá obraz nejlépe. Ale pokud vyženete svit projektoru na maximum a nastavíte i světlejší typ barevného podání, dá se koukat bez potíží přes den v alespoň lehce zatažené místnosti. Pokud ale slunko svítí a v pokoji je hodně světla, už máme pochopitelně problém. Na prosvětlené místnosti je potřeba 3000 lumenů a více.

Také pozorovací úhly byly super. Mohl jsem se dívat z dost extrémních úhlů, a tím myslím jak zprava, zleva, tak i hodně zespodu. Kdybyste chtěli udělat velké “kino” promítání, nebo třeba promítat na strop. Ideální vzdálenost při promítání mi pak přišla, když jsem stál zhruba 3 metry od zdi, pokud měl obraz maximálně úhlopříčku cca 70 palců. Při tomto rozměru a vzdálenosti byly hezky živě barvy, obraz byl celkem detailní, ale úhlopříčka daleko větší jak u drtivé většiny stejně drahých televizí a nechyběl výborný kontrast.

Ale i tak jsem už viděl problémy, které se prohlubovaly s nastavováním větší a větší úhlopříčky. Tento projektor má totiž jen HD Ready rozlišení, což je za 24 tisíc korun podle mě málo. I na tu menší úhlopříčku a ideální vzdálenost šlo nižší rozlišení cítit. Pokud poté začnete tlačit velikost obrazu nad zhruba 100 palců, tak už se na filmy zas tak hezky nekouká a jelikož jsem měl projektor připojen k notebooku, tak už nebyl text moc ostrý a Windows nevypadaly dobře.

Musíme přitom brát v potaz, že tohle je univerzální projektor, který není určen jen do práce na prezentace, ale i na doma třeba namísto televize. Abyste však zaručili maximální možnou kvalitu musíte mít také dobré promítací plátno. Já jsem mohl využít jen vlastní bílou zeď a byť svit přebil některé nedokonalosti a během sledování je začnete za chvilku ignorovat, tak to občas pořád ruší.

Upozorním, že obraz jako takový vypadá dobře, ale je prostě rozpitý, však znáte potíže nízkého rozlišení na velkých plochách. Pokud jsem chtěl skutečně skvělý zážitek musel jsem mít Full HD či 4K video. Jakmile jsem z internetu přehrával třeba nějaké starší seriály, tak jsem skoro nic neviděl. Už původní obraz je nekvalitní a přes HD projektor to nevypadalo nejlépe. Projektoru však můžete na rozdíl od televize pomoci. Stačí mít vážně hodně dokonalou hladkou zeď, nebo plátno, aby vypadalo tohle rozlišení dobře i ve velkých úhlopříčkách

To ale asi většina lidí mít nebude, takže si myslím, že se hodí i ty moje zkušenosti z běžného používání, kdybyste si prostě najednou koupili projektor. Ani s tím plátnem ovšem nebude tenhle obraz projektoru tak krásný jako na 4K televizi za 15 tisíc a na hry rovnou zapomeňte. Ano, zapojil jsem přes HDMI i PlayStation, ale nízké rozlišení, nedokonalosti zdi, odezva obrazu, nebylo to ideální. Prostě jsem nemohl pořádně pohodlně hrát, pořád něco nešlo vidět, nebo byly části ovládacího rozhraní trochu rozmazané, jelikož chybělo rozlišení.

Neříkám, že nejde na projektoru hrát. To rozhodně jde, ale jen z nouze. Jestli hrajete na vaší televizi, projektor rovnou vynechte. Ostatně, upřímně, s tím, jak jsou dnes i velice levné 4K televize dobré, nevidím pro mě v projektoru nějaký přínos, ale pro jiné může dávat smysl. Projektor nezabere žádné místo na zdi, můžete ho snadno přenášet z místa na místa, a i kdybyste si pořídili to plátno, tak může být "rolovatelné" ze stropu, takže ani to nezabere prostor.

Nebo pokud máte nějakou párty, svatbu a podobně, můžete mít obří plátno, aby viděl každý. A hlavně uděláte obrazovku z úplně každého povrchu. Extrémně užitečný může být projektor také když chcete mít třeba i na chatě nebo prostě na cestách velkou obrazovku. Stačí s rodinou vzít tohle a máte v tašce až 150palcovou televizi. Nemluvě o faktu, že můžete snadno upravovat dle libosti, nebo třeba dle nového nábytku velikost obrazu, aby se vám vždy hodil do pokoje. Zkrátka pro určitě uživatele mají projektory a jejich úžasná flexibilita pádné argumenty ke koupi

Já bych však právě z důvodu toho cestování volil nějaký ultra kompaktní. Epson EF-100 sice není ani zdaleka obří, ale do batohu už k němu nic moc nedáte. Jo ale nezmínil jsem, že už byste sebou nemuseli tahat ani reproduktor. Jeden 5W má totiž tenhle kousek v sobě a jeho zvuk mě překvapil. Nad 80% není zvuk čistý a občas chrčí, ale na to jak je malý vytváří překvapivě dobrý prostorový zvuk. Když jsem se díval na filmy, tak mi vážně přišlo, že jde zvuk z obrazu a je i celkem dynamický. Vážně klobouček dolů. Čekal jsem něco strašného, ale nakonec jsem ani nikdy externí reproduktor nepřipojil.

Vyplatí se?

Epson ostatní podobné projektory strčí v pár ohledech do kapsyKdyž teď ale přemýšlím, tak ale nevím, jak vlastně tuto recenzi zakončit. Pokud jde o mojí původní otázku, podle mě nedává projektor pro většinu lidí smysl, pokud chtějí komplet nahradit televizi. Ten obraz není ani u Epsonu EF-100 za 24 tisíc tak krásný, jako je v dnešní době 4K obraz v televizích za 15 až 20 tisíc. Ostatní podobné projektory strčí v pár ohledech do kapsy, takže lze snadno tento Epson doporučit, ale proti televizím je to něco jiného. Byť i k tomuhle projektoru snadno připojíte třeba i Chromecast nebo Amazon Fire TV, schováte všechno za zadní kryt a máte chytrý projektor a můžete bezdrátově připojit i repráky, ale to umí i ty televize.

Jak jsem už říkal, díky té flexibilitě budou lidé, kterým se do domácnosti a na cesty či práci hodí projektor více jak televize, ale za kvalitní obraz musíte také více připlácet a vážně to nižší rozlišení často pocítíte, byť ani zdaleka ne tak moc jako u displeje. Ale zase na druhou stranu, ten samotný obraz ve filmech, byť není nejdetailnější, vypadá u Epsonu celkově o dost lépe jak u spousty jiných projektorů v podobné cenovce. A to je to hlavní.

Třeba Acer má za stejnou cenu Full HD projektor s vyšší svítivostí, ale má zase ani ne poloviční kontrast a využívá stále DLP LED technologii namísto lepšího LCD laseru u Epsonu. A navíc může Epson promítat už z jednoho až dvou metrů, zatímco Acer jich potřebuje pět. Epson je tedy mnohem praktičtější.

Tak či tak, pokud jde o projektory jako takové, ani jeden z těchto kousků by mi doma televizi ani náhodou nenahradil. Osobně bych si radši nechal televizi a koupil bych k ní ještě projektor na cesty a jiné příležitosti. Nebo bych měl televizi v obýváku a projektor třeba v ložnici. Vážně to může být praktická věcička v domě, ale nejdříve si sakra promyslete, jestli pro ni máte využití. Kvalitní obraz moderní 4K televize, vám totiž ani tenhle laserový pašák zcela nenahradí. Ale pokud chcete projektor ať už domů nebo na cesty, tak rozhodně Epson EF-100 zvažte. Mezi konkurenty se vyjímá a patří mezi ty nejlepší.

Parametry produktu...