Recenze produktu...

Design
90%
Fotoaparát
75%
Výkonnost
95%

Dnes se podíváme na zoubek bez přehánění tomu nejvybavenějšímu hernímu telefonu současnosti. Jeho jméno je ROG Phone a už podle názvu můžete poznat, že jej má na svědomí slavná herní divize ASUSu, při jejímž zmínění teď určitě každý správný hráč zbystřil. Klidně hned úvodem také upozorním, že to není telefon pro každého a za 23 tisíc vám nedá úplně všechno, co od vlajkového zařízení očekáváte. Stejně musím ale před tímhle kouskem smeknout. Na první pokus se povedlo ASUSu něco opravdu skvělého, co si tu cenu věřte nevřete i ospravedlní.

ASUS ROG Phone

BATERIE Kapacita 4000mAh; Podpora rychlonabíjení Quick Charge 4.0;
DISPLEJ Rozl. 2160 x 1080bodů; Typ AMOLED; Uhlopříčka 6.0";
FOTOAPARÁT Clona f/1.8; Clona (přední) f/2.0; Hlavní fotoaparát 12Mpx; Hlavní fotoaparát č. 2 8Mpx; Optická stabilizace (OIS); Typ fotoaparátu č. 2 Širokoúhlý;
KONEKTIVITA Konektor jack 3,5mm; NFC; Stereo reproduktory; Systémový konektor USB-C;
OP. SYSTÉM Android 8.1 (Oreo);
PAMĚŤ RAM 8GB; Uživ. paměť 128GB;
VÝKON Antutu Benchmark 304183bodů; Typ procesoru Qualcomm Snapdragon 845;
Přejít do katalogu

Design a konstrukce

V oblasti zpracování a designu je toho na probrání víc, než se může na první pohled zdát. ROG míří zcela jasně na hardcore hráče a fanoušky značky, na což upozorňuje zejména křiklavý futuristický design. Různé tvary a nepravidelnost se pravda nemusí líbit každému, ale originalitu ASUSu rozhodně nikdo nepopře. Osobně symetrii ve všem nepotřebuji a skleněná záda telefonu mi přijdou tím pádem sympatická a stylová.

Nemluvě o tom parádním podsvětleném logu ROG na zádech, jehož barvy a světelné efekty si lze upravit v nastavení, a především funguje jako nastavitelná notifikační dioda. Nenápadně je zde umístěna také tenká čtečka otisků prstů, která je dost rychlá i spolehlivá, ale kvůli jejímu zvláštnímu umístění jsem se na ní často ani na druhý pokus netrefil. Radši jsem spoléhal na bleskové odemykání obličejem, které funguje velice dobře i večer.

Telefon i přes větší hmotnost a tloušťku pohodlně padne do dlaně a ovládací tlačítka jsou akorát na dosah palce. Dokonce nám tu nechybí ani certifikace voděodolnosti IP68, přičemž dostanete v balení pro jistotu i krytky, abyste si porty ochránili ještě lépe.

Napravo jsou na koncích telefonu poté další dvě čistě tlaková tlačítka AirTriggers, které fungují ve hrách jako trigery na konzolovém ovladači. Jejich konkrétní funkce přiřadíte vždy přímo v každé hře a poté s nimi ovládáte třeba střelbu a míření, nebo plyn a ruční brzdu v závodních hrách. I citlivost na tlak těchto tlačítek lze upravit v nastavení a při zmačknutí dostanete dobrou haptickou odezvu. Mohu navíc potvrdit, že hraní je díky nim opravdu pohodlnější a upřímně se mi těžko vrací k hraní bez nich. Není to rozhodně žádný gimmick.

ROG Phone nabízí na tlak citlivé boky i speciání herní tlačítka

Tak může působit spíše mačkání boků ve stylu HTC. U něj si můžete upravit rovněž intenzitu stisku i co se stane, když už ty boky zmáčknete. Může se tak otevřít vaše oblíbená aplikace (třeba fotoaparát, Instagram a podobně) nebo zmáčknutí zapnete nějakou funkci (herní režim, noční režim, ztlumení zvuku,…). Funkce je to užitečná, jelikož si jí můžete zcela přizpůsobit, ale mačkání boku mi stále nepřijde jako pohodlné řešení. Raději bych tu měl další hardwarové tlačítko. Musím ale zároveň uznat, že se boky mačkají pořád pohodlněji než u HTC.

Displej a zvuk

Ani veledůležitý displej nenechal ASUS náhodě. Nasadil 6palcový Full HD+ AMOLED displej s vysokým kontrastem a brilantním podáním barev. Jas sice není nejvyšší, ale kvalitou vás prostě dostane a dvojnásob to platí pro používání systému. Displej má totiž 1milisekundovou odezvu a běží v 90 Hz, takže působí Android neskutečně plynule.

Taková vlastnost se ovšem těžko popisuje, tohle musíte prostě zažít, abyste pochopili, jak skvělý pocit to je, když běží vše tak hladce. Zkrátka ať už jde o běžné používání, hry nebo sledování filmů s podporou HDR10 dodá vám tento panel vždy skvělý zážitek. A pokud vás to zajímá, tak nechybí ani Always On funkce a barvená notifikační diodka

To samé platí o dvojici předních stereo repráků se zesilovači, jejichž zvuk je velice hlasitý a krásně čistý i na maximální hlasitost. Nechybí ani výrazné basy a přenos zvuku skrz 3,5mm jack i bezdrátově musím také pochválit. Multimédiální obsah si na tomhle telefonu užijete po všech směrech a kupříkladu já jsem nechával telefon doma i hrát namísto bezdrátové repráčku. Až tak hlasitý a dostatečně kvalitní výstup dodává.

Hardware

Co by to ale bylo za herní telefon bez pořádně nadupaného hardwaru. Výkon zde dodává na 2,96 GHz přetaktovaný Snapdragon 845, 8 GB RAM a úložiště má 128 GB, nebo až 512 GB. Výbava je to tedy stále ultimátní a rychlejší či plynulejší Android snadno nenajdete. Všechny ty koně pod kapatou se snaží při hraní uchladit “vodníchlazení, které dělá svou práci většinou velice dobře. Po delším hraní náročných online her jsem sice cítil, jak telefon topí, ale nikdy nedosáhly teploty neúnosné hladiny. A pokud chcete mít jistotu, vždycky můžete pro jistotu přimontovat k telefonu v balení přidaný větráček, u nějž si můžete manuálně nastavovat i otáčky.

A jak ten větráček připojíte? Inu, k tomu slouží speciální dokovací konektor pro příslušenství na levém boku telefonu, ale můžete do něj zapojit i normální USB-C kabel. Ano, tento telefon má skutečně hned dva USB-C konektory. Klasicky dolní slouží pro běžné nabíjení a ten dokovací je krom příslušenství pro takzvané přímé nabíjení. To má až 20 W a hodí se mnohem více pro nabíjení během hraní. Telefon se skrz něj totiž mnohem lépe chladí, jelikož jsou nabíjecí obvody přímo v USB-C, a ne v telefonu. Nemluvě o faktu, že při hraní se hodí jeho umístění, aby nepřekážel kabel. Tento přístup rozhodně každý hráč uvítá stejně jako samotnou 4000mAh baterku. Ta zvládne dva dny běžného používání nebo dle mého testování skoro 7 hodin hraní přes Wi-Fi.

Fotoaparát

Při všem to hraní by člověk zapomněl, že umí tenhle telefon i fotit, a to na dané poměry dost dobře. Můžete zde totiž narazit na foťák ze ZenFonu 5Z. Tento 12Mpx snímač se světelností f/1.7 a optickou stabilizací umí udělat skutečně moc pěkné fotky a ani večer není k zahození. Druhý 8Mpx širokoúhlý foťák se 120 stupni záběru už stojí večer za starou bačkoru, ale ve dne výsledky ujdou. Ani jeden z foťáků ale nedosahuje zdaleka kvalit Matu 20 Pro, Notu 9, Pixelů či iPhonů.

S těmi by se ovšem porovnávat úplně neměl. Tenhle telefon si kvůli foťáku nikdo nekupuje, stejně jako si nikdo nekupuje Lamborghini kvůli velkému kufru. Musímě si ho srovnávat s ostatními herními telefony, přičemž v této cenově je pouze Razer Phone 2 a ten má foťák podle všeho stále otřesný. Já jsem tedy rád, že se na foťák ASUS alespoň úplně nevykašlal a dal sem svou nejlepší sestavu. Vážně se nemusíte stydět s tímhle telefonem fotit ani natáčet stabilizované video až ve 4K při 60 FPS. To každý herní telefon říct nemůže. Vždyť ani ta přední 8Mpx kamerka pro selfie neurazí, byť to není žádný zázrak.

Software

Rozhodně od ROG Phonu neočekávejte čistý Android, a dokonce ani běžné ZenUI z dílen ASUSu. Máme tu úplně novou nadstavbu ROG, která patří mezi ty nejagresivnější. Mně se vizuálně vůbec nelíbí a řekl bych, že je přeplácaná, ale majitelé počítačů ROG si budou chrochtat blahem. Ikonografie a stal je převzatý přímo z ROG programů, jako je Aurora. Tuhle appku tu mimochodem také najdete, jelikož právě v ní si měníte barvy loga na zádech, upravujete otáčky větráčku nebo ovládáte herní Režim X

Hern režim neumí zázraky, ale rozdíl jde v pár oblastech cítitPo jeho zapnutí vám dokonce i tapeta animací jasně řekne, že až nyní jste odemkli potenciál téhle bestie naplno. Tento režim uvolní v zařízení veškerou RAM a soustředí jí čistě jen do her. Zároveň maximalizuje chlazení a třeba i zabraňuje ostatním aplikacím v pozadí využívat výkon. Zkrátka tím dáte telefonu najevo, že teď chcete jen hrát. Pochopitelně nepoznáte ve hře nějaký dramatický rozdíl, ale všiml jsem si celkově stabilnějšího frameratu a načítaní bylo ve hrách o něco rychlejší.

V nastavení najdete pochopitelně nespočet dalších možností. Můžete vystřídat softwarová tlačítka za gesta, upravit zobrazení displej a jeho barvy, ekvalizér zvuku či upravit vzhled Always On. V množství možností se mi nadstavba zamlouvá, avšak ikony mi pořád nesedí. Ale já nejsem velkým fanouškem ani ZenUI, takže budu o vzhledu raději mlčet. Raději vás upozorním, abyste počítali s několika předinstalovanými hrami, což ovšem hráčům asi vadit nebude. Odinstalovat se dají vždy.

Příslušenství

Už takhle se vám musí ROG Phone zdát jako pořádná herní mašina, ale to ještě nic není. Velkou výhodou telefonu je totiž dokoupitelné herní příslušenství. Já jsem si mohl naštěstí všechno příslušenství během testování pořádně vyzkoušet, takže takže vám mohu popsat, co vás čeká a začnu hned tím nejlepším.

Tím je ovladač Gamevice s analogovými joysticky a dalšími tlačítky. V podstatě si uděláte z telefonu Nintendo Switch nebo handheldovou konzoli. Ovládání je pak na úplně jiné mnohem pohodlnější úrovni a joysticky i tlačítka působí dostatečně kvalitně. Není to kvalitka Xobxu či PlayStationu, ale na přídavný ovladač pro telefon je to velice dobré. Mapování tlačítek je ovšem otrava a funkce je zatím jen v betě, takže třeba swipování po obrazovce na joysticky nenastavíte a některé hry si moc dobře s ovladači nerozumí. Až tohle ale ASUS doladí, bude právě Gamevice tím jedním příslušenstvím, po kterém by měl každý skočit jako první.

Dalším zajímavým příslušenstvím je domácí dokovací stanice WiGig, pomocí níž propojíte skrz ultra rychlou Wi-Fiad telefon k televizi. Obraz se pak streamuje s minimálním zpožděním v maximální kvalitě a máte s ROG Phonu v podstatě Android konzoli. Existuje však i druhý menší přenosný dock pro přenos obrazu do monitoru, a navíc skrz něj připojíte i myš, klávesnici či kabelový internet díky široké konektorové výbavě. Oba dva docky fungují skvěle a jednoduše. Nemusíte nic zdlouhavě nastavovat, zapojíte telefon a případně ovladač či klávesnici s myší a je hotovo. Vše prostě funguje – pokud tedy nezapomenete zapojit napájení docku jako poprvé já.

Posledním příslušenstvím je poté další Twinview dokovací stanice. Telefon vložíte do speciálního pouzdra a získáte tak navíc spodní dotykový displej stejně jako další dva reproduktory přímo v těle docku. Máte tak najednou čtyři repráky, což umocní hraní ještě více, to mi věřte. Zvuk je vážně skvělý, a ještě o něco hlasitější. Tento dock poskytne při hraní i daleko lepší haptickou odezvu, vylepší chlazení a má v sobě 6000mAh baterii.

Twinview dock je pro streamery, avšak nalogové ovladače Gamevice doporučuji každému!

Jediný problém je, že druhý displej je zatím podle mě celkem k ničemu. ASUS říká, že třeba v PUBG by bylo možné mít mapu na horním displeji a hrát na spodním, ale to je jen koncept, na kterém se ještě pracuje. Takové využití by bylo super, ale je na vývojářích, aby pro něj své hry upravily a žádná hra, kterou jsem hrál nic podobného nedělala. Alespoň bych ocenil, kdybych si mohl dát na horní obrazovku jen obraz a na dolní ovládací tlačítka, ale ani to nejde.

Takhle jde zkrátka zatím jen o dva nezávislé displeje, takže můžete hrát a zároveň brouzdat Twitterem, nebo streamovat na Twitch či YouTube a vidět dotazy, což je pro cílové publikum rozhodně mnohem užitečnější funkce. Stejně bych si ale radši na hraní na cestách koupil analogové ovladače než tento dock. Pochybuji totiž, že s tímto konceptem začnou vývojáři her pracovat, když bude publikum tak malé.

Vyplatí se?

Teď mám před sebou velice těžkou otázku. Zda se ROG Phone vyplatí záleží čistě na vašich preferencích. To se dá pochopitelně říct u každého telefonu, ale zde to platí dvojnásob - nebo možná spíš trojnásob. Pokud sháníte prostě jen co nejlepší vlajkový telefon, tak ROG není pro vás a ani nad ním nepřemýšlejte. Byť výrazněji zaostává za konkurencí jen fotoaparát.

Už jen vzhledově je jasné, že tento telefon nebude chtít nosit každý, ale o to se ROG ani nesnaží. Tohle je ultimátní herní bestie pro fanoušky, kteří si jej mohou za necelých 23 tisíc korun dovolit, chtějí si dopřát to nejlepší a možná k tomu ještě přihodit jedinečné příslušenství. Ve světě herních telefonů je ROG Phone zkrátka absolutní vrchol a nikdo mu nesahá ani po kotníky. Pravda, je ze všech nejdražší, ale také toho zdaleka nejvíce nabízí a jde na něm vidět, že je to telefon navržený hráči pro hráče.

Každičká jeho část je promyšlená a optimalizovaná pro hraní. Herní telefon totiž není jen o vysokém výkonu a plynulém displeji. ROG toho nabízí mnohem víc jako skvělou výdrž baterie, speciální dokovací USB-C, tlaková tlačítka, přídavný větráček či jediný 90Hz AMOLED displej na trhu. Prodejní hit ROG vzhledem ke svému specifickému zaměření nikdy nebude. Jsem ovšem neskutečně nadšený, do jakého experimentu se ASUS pustil a doufám, že to není naposledy. Což podle nových zpráv o změně zamření ASUSu na herní telefony asi určitě nebude. ROG Phone je zkrátka a jednoduše podle mě jeden z nejzajímavější smartphonů posledních let a ten nejlepší herní telefon, který si lze pořídit.

Parametry produktu...

Konstrukce

Konstrukce Dotyková