Několik týdnů poté, co si Google vysloužil rekordní pokutu od Evropské komise za zneužití dominantního postavení na trhu, je pokutován znovu ve Spojených státech.
Podle stížnosti podané státem Arizona měl technologický gigant nezákonně shromažďovat data o poloze Android uživatelů navzdory tomu, že dané sdílení o poloze na svých zařízeních odmítli.
Google si ale našel cesty, jak data od lidí dostat a vydělat pomocí nich horentní sumy v reklamě, kvůli obdobným praktikám se se společností soudí také stát Texas, Indiana nebo Washington D.C.
Americká technologická společnost opět stojí před soudem. Tentokrát ale na domácí půdě. Konkrétně tento soudní proces začal již v roce 2020, kdy stát Arizona obvinil Google ze zneužití osobních dat o poloze Android uživatelů. Podle generálního advokáta Marka Brnoviche, technologický gigant zneužil zákon o spotřebitelských podvodech, kdy sbíral daná data i poté, co mu to lidé znemožnili úpravou nastavení na chytrém zařízení. Google k těmto praktikám na uživatelských rozhraních údajně využívá klamavé prvky, kterým může být záměrně konstruovaný software, skrze nějž docílí k oklamání lidí. A ti mu pak poskytnou přesné informace o tom, kde se v dané chvíli nacházejí, což megakorporace využije v cílení budoucí reklamy.
Google se vůči tomuto nařčení letos v lednu ohradil a požádal stát, aby svou stížnost stáhl. Stát to ale neudělal a soud nakonec technologickému obrovi uložil pokutu 85 milionů dolarů, v přepočtu 2 miliardy korun. Arizona se stala tak první americkým státem, která dosáhla udělení pokuty nad nekalými praktikami této společnosti. Brnovich soudí, že určitě ale nebude posledním státem. Podobné soudní spory s Googlem vedou rovněž generální advokáti států Indiana, Texas Washington D.C a Kolumbia, kteří obdobně jako Arizona vycházejí z tiskové zprávy z roku 2018, jež jako první souhrnně vypovídá o nezákonném shromažďování dat od Android uživatelů.
Na straně domáhající se spravedlnosti nestojí jen početní převaha států, nýbrž také prostá fakta. To, že Google shromažďuje data o poloze a další citlivé informace, aby s nimi později vydělal na reklamách, se odráží v jeho každoročních příjmech. Jen za rok 2019, jak tvrdí obžaloba, 80 % příjmů plynulo americké společnosti právě z reklam. Přepočteme-li si procenta na dolary, jedná se o 135 miliard dolarů z celkových 161 miliard, které vzešly z reklamního průmyslu. Kancelář generálního advokáta na adresu rozsudku v úterý zveřejnila prohlášení, v němž mimo jiné uvedla: "Jsme hrdí na tento historický milník, který svědčí o tom, že žádný subjekt, ani žádná velká technologická společnost nestojí nad zákonem." Vysouzené miliony dolarů prý poputují do obecného fondu Arizony a o jejich rozdělení bude rozhodovat legislativa. Pět milionů bude využito okamžitě, a to na vzdělávání generálních advokátů, kteří se zaměřují na ochranu spotřebitele.
Mluvčí americké technologické společnosti, Joe Castaneda, rozsudek okomentoval slovy, že z pohledu Googlu se soudní proces s Arizonou dotýká starší produktové politiky, které se ale v průběhu let závratně proměnila. „Poskytujeme jednoduché ovládací prvky a možnosti automatického mazání údajů o poloze a vždy pracujeme na minimalizaci shromažďovaných údajů,“ řekl. "Jsme rádi, že se tato záležitost vyřešila, a budeme i nadále zaměřovat svou pozornost na poskytování užitečných produktů pro naše uživatele."
Popis:You are only allowed to change your username once every 90 days. A record
of your username change will be displayed in your public profile, but your old
username will not be displayed.
Chyba formuláře
UŽIVATELSKÉ JMÉNO
Tato položka byla zadána chybně. Prosíme o kontrolu správnosti zadání.
V případě
opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.
Úspěšně provedeno
FORMULÁŘ
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Informace
FORMULÁŘ
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Nějaká informace
NÁZEV PROBLÉMU
Stojíte před rozhodnutím, jestli si zvolíte ANO pro pokračování a nebo NE pro zrušení operace. Co si vyberete?
Problém s přihlášením
UŽIVATELSKÉ JMÉNO / EMAIL
Zadaný email není ve správném tvaru.
Prosíme o kontrolu správnosti zadání. V případě opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.
Využijte pohodlné přihlášení facebookem bez nutnosti cokoli vyplňovat nebo se registrujte emailem. S uživatelským účtem si můžete zvolit jaké novinky si přejete od nás dostávat nebo třeba pod články diskutovat s ostatními uživateli.