Byť se Apple pravidelně chlubí tím, že iPhony mají nejlepší zabezpečení a nejvyšší úroveň soukromí na trhu, tak se nám postupně ukazuje, že tomu tak není.
Různé útoky na majitele iPhonů nejsou ojedinělé, avšak nyní ve Francii Apple před soudem pohořel také v oblasti soukromí a zaplatí symbolickou pokutu.
Marketingové řeči Applu o tom nejvyšším možném zabezpečení a soukromí na trhu jsou v poslední době často testovány v praxi. Společnost čelí celkem často nějakým problémům s útoky na iPhony prostřednictvím SMS, různých obrázků nebo notifikací. To jsou však útoky zlomyslných skupin, které se dějí na všech platformách. Apple zkrátka jen skutečně není výjimkou, jak se často tvrdí.
Jinou věcí je ale to soukromí uživatelů, které nabourává podle v poslední době hromadících se důkazů samotný Apple. Minulý rok byla společnost několikrát vyšetřováná kvůli nekalím praktikám a letos tomu nebude jinak. Apple začíná nový rok totiž pokutou ve výši 8 milionů eur od francouzského úřadu pro ochranu osobních údajů, zkráceně CNIL. Rozhodnuto o tom bylo včera, přičemž důvodem pokuty je nezákonné shromažďování dat majitelů iPhonů za účelem cílené reklamy bez souhlasu uživatelů.
Reklama
Reklama
Applu se nepodařilo „získat souhlas francouzských uživatelů iOS 14.6 před uložením a/nebo zapsáním identifikátorů používaných pro reklamní účely,“ uvedla CNIL v prohlášení. Pokuta CNIL se odkazuje konkrétně na reklamy ve vyhledávání v obchodu App Store. Francouzský soud přitom Applu udělil teprve v prosinci jinou pokutu 1 milionu eur za jeho obchodní praktiky související právě s App Store.
„Jsme tímto rozhodnutím zklamáni, protože CNIL již dříve uznala, že způsob, jakým zobrazujeme reklamy ve vyhledávání v App Store, upřednostňuje soukromí uživatelů, a odvoláme se,“ uvedl mluvčí společnosti Apple. „Apple Search Ads jde dále než jakákoli jiná digitální reklamní platforma, o které víme, a poskytuje uživatelům jasnou volbu, zda chtějí nebo nechtějí personalizované reklamy.“
Takové prohlášení se dalo čekat, ale fakta jsou fakta. U iPhonů se systémem iOS 14.6 a nižším bylo přizpůsobení reklam ve výchozím nastavení zapnuto a uživatelé museli nastavení hledat na vlastní pěst, pokud chtěli vše vypnout. Pokud o takovém nastavení vůbec věděli. Apple tedy nedal například při prvním zapnutím telefonu uživatelům volbu nebo je alespoň uvědomil o personalizované reklamě. To podle CNIL porušuje právo EU na ochranu soukromí, avšak nepřekračuje to zároveň evropské GDPR.
„Apple byl konečně přistižen při činu. Tytéž společnosti, které nám říkaly, jak jsou jejich produkty a služby průkopníky z hlediska ochrany dat, bezstarostně porušují platné zákony,“ řekl Nicolas Rieul, prezident Alliance Digitale. "Toto je skutečný problém. Apple předkládá zákazníkům klamavé reklamy o svých praktikách ve velkém měřítku, vyzýváme francouzské úřady, aby se tímto tématem zabývaly."
Novější verze operačního systému tento problém ovšem napravila a uživatelům se před shromažďováním reklamních dat zobrazí nyní vždy výzva, takže do budoucna je vše v pořádku. A 8 milionů eur je pro Apple velké nic, avšak společnost čelí také v dalších evropských zemích podobným žalobám. Lehce poničená pověst tak možná zaoblí více než peněženka. Ve finále to všechno ale prospěje uživatelům, kteří dostanou po těchto soudních tahanicích opět o něco bezpečnější zařízení a větší soukromí. Chybami se holt člověk i obří společnosti učí.
Popis:You are only allowed to change your username once every 90 days. A record
of your username change will be displayed in your public profile, but your old
username will not be displayed.
Chyba formuláře
UŽIVATELSKÉ JMÉNO
Tato položka byla zadána chybně. Prosíme o kontrolu správnosti zadání.
V případě
opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.
Úspěšně provedeno
FORMULÁŘ
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Informace
FORMULÁŘ
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Nějaká informace
NÁZEV PROBLÉMU
Stojíte před rozhodnutím, jestli si zvolíte ANO pro pokračování a nebo NE pro zrušení operace. Co si vyberete?
Problém s přihlášením
UŽIVATELSKÉ JMÉNO / EMAIL
Zadaný email není ve správném tvaru.
Prosíme o kontrolu správnosti zadání. V případě opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@techarena.cz.
Nastavení cookies: Aby web fungoval, tak jak ho znáte
Aby naše webové stránky fungovaly správně, našli jste na nich, co hledáte, ušetřili spoustu času a nezobrazovaly se vám věci, které Vás nezajímají, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se ukládají ve vašem prohlížeči.
Využijte pohodlné přihlášení facebookem bez nutnosti cokoli vyplňovat nebo se registrujte emailem. S uživatelským účtem si můžete zvolit jaké novinky si přejete od nás dostávat nebo třeba pod články diskutovat s ostatními uživateli.